PRO21 aanwezig bij De Praatpaal

Nieuwsartikel gepubliceerd op Nijkerk Nieuws. Zie bovenstaande link

De Praatpaal Nijkerk is  voor kinderen in onze gemeente.

Het kan gezien worden als een Nijkerkse variant van de Kindertelefoon.

Het team van vrijwilligers bestaat uit mensen uit onder andere het onderwijs, (ortho)pedagogen en psychologen. Deze week kwamen PRO21-raadsleden Wim van Veelen, Janneke van Heugten en wethouder Nadya Aboyaakoub-akkouh op werkbezoek om meer over het werk te horen van vrijwilligers Henriette Eleveld en Linda Van Den Born-Versteeg.

Gesprekjes

De groep vrijwilligers uit verschillende kerken bieden een luisterend oor aan kinderen. ‘Kinderen kunnen zowel telefonisch als fysiek gesprekjes voeren met een vrijwilliger. Het is goed om te zien hoe de vrijwilligers de handen ineen slaan om kinderen en jongeren te helpen. De stap naar hulp kan voelen als een hele grote. We vinden het mooi om te zien hoe deze stap bij De Praatpaal klein is en alle kinderen welkom zijn,’ aldus wethouder Aboyaakoub-akkouh.

Herinneringsboek

Henriette Eleveld was er vanaf de start van het initiatief bij. En ook Linda Van Den Born-Versteeg is al jaren actief als vrijwilliger bij De Praatpaal. “Als kinderen langs komen, hoeft het gesprek niet altijd over een probleem te gaan. Soms kan er bij een kind of puber ook behoefte zijn om het over iets anders te hebben. Wij geloven, dat het luisteren en aandacht geven al veel kan helpen. Samen iets doen of iets maken, bijvoorbeeld een herinneringsboek.’

Scheiding

Soms hebben kinderen en jongeren problemen waar ze niet zo makkelijk met anderen over kunnen praten. Dat kan komen omdat kinderen niemand hiermee willen lastigvallen, omdat kinderen zich een beetje schamen of omdat anderen zelf te maken hebben met het probleem. Kinderen kunnen de Nijkerkse Praatpaal bellen als iemand die ze goed kennen erg ziek is of als ze gepest worden. Als ouders gaan scheiden of gescheiden zijn en je als kind hierover wilt praten. Maar ook als er iemand overleden is. Of gewoon als je als kind ergens mee zit.

Privacy

De vrijwilligers van De Praatpaal praten met niemand anders over de besproken problemen zonder eerst met het kind te overleggen. Ze hebben veel ervaring met problemen op allerlei terreinen: echtscheiding, verlies van een dierbare, pesten, geloofsvragen, geldproblemen enzovoort.

Een reactie plaatsen